Goodyear Nederland over de Green Deal op bedrijventerrein Kraaiven

Bedrijventerreinen
In het kader van de Green Deal en het verduurzamings-advies wat Groene Groei geeft, vinden we het hoog tijd om wat vragen te stellen over de ervaringen hiermee bij bedrijven. Zo zijn we te gast bij Goodyear Nederland op bedrijventerrein Kraaiven. Goodyear produceert in Tilburg vliegtuigbanden. Bij het aanmelden voor mijn interview, is mij meteen één ding heel duidelijk, veiligheid staat binnen dit bedrijf voorop. Met een veiligheidsbril en oranje hesje word ik onthaald door Bart Donders. Bart is environment health safety coördinator bij Goodyear Tilburg.

Bart is tevreden met het advies dat Goodyear gekregen heeft. De gesprekken met de adviseur van Groene Groei bevielen hem goed. Duidelijkheid, kennis van zaken en vriendelijkheid is wat hij als kernwoorden zou gebruiken als we het hebben over de gesprekken met de adviseur. ‘’Het is fijn als je met iemand om de tafel zit die weet wat hij aan het vertellen is’’. ‘’Geen gladde praatjes of dubbele agenda’s, gewoon eerlijk advies, dat is uiteindelijk ook waar je het meeste aan hebt’’.

Goodyear in Tilburg is een kleine schakel in een grote multinational. Omdat de eisen van deze multinational al zo hoog ligt, zijn ze bij de vestiging Tilburg gewend om alle zaken te rapporteren. Dat kwam in dit geval goed uit omdat ze hierdoor niet zo veel hoefden voor te bereiden voor het gesprek met de adviseur. ‘’We hadden eigenlijk alle informatie al voorhanden, easy peasy dus’’.

Bij het nabespreken van het adviesrapport was er voor Bart niks heel verrassend. ‘’Het was eigenlijk wel wat ik van het rapport had verwacht’’. Toch was het rapport broodnodig. “Je bent je bewust van heel veel dingen maar als je zo’n rapport krijgt zijn er ineens euro’s aan verbonden, dat is uiteindelijk toch waar het voor een onderneming om draait, het milieu wordt ineens iets zakelijks’’. Daarnaast geeft Bart aan dat het fijn is dat het rapport het grote verduurzamings-vraagstuk, opdeelt in hapklare brokjes. “Het is als onderneming onmogelijk om ineens 100 % duurzaam te zijn, maar met elke kleine stap komen we wel elke keer dichter bij ons doel”. Dat is ook hoe Bart de toekomst van Goodyear ziet, elke keer een stapje verder in de duurzame route.

Al met al vindt Bart de Green Deal een goed initiatief. Hij raadt het elke ondernemer aan en zou het zelfs mooi vinden in de vorm van een community, per bedrijventerrein inzichtelijk wie er meedoen aan de Green Deal en vervolgens ervaringen uitwisselen. “Dit is een vraagstuk waar we niet moeten concurreren met elkaar maar juist ideeën uitwisselen, uiteindelijk hebben we daar allemaal baat bij”. Meer intrinsieke motivatie van bedrijven voor het verduurzamingsvraagstuk is volgens Bart het uiteindelijke doel. “Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als we op elk bedrijventerrein in Nederland een Green Deal zouden hebben, waar ondernemers advies kunnen inwinnen bij een gespecialiseerd bedrijf”.